søndag den 17. april 2011

New York, figurdigte og en efterlysning


Chresten Forsom: Nassau St-Broad St & Wall St, fra: Manhattan - en nedskrivning. Arena Kontra 2011

Emil Bønnelycke: Hyldestdigt til New York. Trykt i tidsskriftet Klingen, 1918.

Da Chresten for nogle måneder siden skrev til mig i en e-mail, at han havde 'affotograferet og omformet 120 gadekryds på Manhattan til tekstcollager', troede jeg, at manden havde skrevet 120 digte om hunde. Det viste sig dog senere, at jeg skulle blive klogere. Heldigvis, vil nogen måske hævde, men som den dyreven jeg nu engang er, må jeg indrømme, at jeg i et splitsekund blev en smule skuffet, da det gik op for mig, at det hele bare handlede om infrastruktur. Men de er fine; et bombardement af skilte og lysreklamer, reduceret til samme skrifttype og størrelsesforhold og presset sammen i massive klodser. Enkeltheden i at alt lir, neon og blingbling er skrællet af, og ord og budskaber får lov at stå alene, ude af kontekst, maskinskrevet på hvidt papir, får dem på en sær måde til at fremstå mere klart. 'Invest in yourself'!

[De fik mig til at tænke på Bønnelyckes New York-figurdigt, der tegner et billede af byens skyline, så det kommer lige med også]

PS. Jeg har aldrig været i New York, og jeg synes egentlig, jeg fortjener en tur, så hvis du sidder derude med en lidt for stor formue, tager jeg gerne imod bidrag. På forhånd tak.

PPS. Jeg kunne også godt bruge en mæcen.

Ingen kommentarer: